شرح کامل فرآیند تولید متانول


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
6 بازدید
۱۲۵,۵۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 شرح کامل فرآیند تولید متانول دارای ۵۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد شرح کامل فرآیند تولید متانول  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی شرح کامل فرآیند تولید متانول،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن شرح کامل فرآیند تولید متانول :

– واحد متانول The Methanol Plant

متانول از واکنش بین هیدروژن ، منواکسیدکربن و دی اکسیدکربن تولید می شود . نسبت هریک از اجزاء در مخلوط خوراک بر اساس فرمول ذیل تعیین گردیده است :

درگازهای خوراک علاوه بر اجزاء فوق ، مواد دیگری نیز مانند متان و نیتروژن وجود دارند که در واکنش شرکت نمی کنند . این مواد ممکن است همراه خوراک ویا ازطریق گاز CO۲ ورودی به کارخانه ، وارد سیستم شوند .

منبع تولید هیدروژن ، هیدروکربن های موجود در گاز طبیعی و بخار آب ورودی به فرایندبوده و منبع گازهای منواکسیدکربن و دی اکسیدکربن مورد نیاز ، هیدروکربن های موجود در گاز طبیعی و CO۲ ورودی می باشند .

شمای کلی مواد و سرویس های جانبی ورودی به کارخانه متانول سوم در شکل شماره ۱-۱ نشان داده شده است .

۱-۱- شمای کلی واحد متانول

۲-۱- بخش های فرایندی واحد متانول :

مراحل فراینددر تولید متانول به شرح ذیل هستند :

– افزایش فشار گاز طبیعی جهت استفاده در خوراک فرایند

– افزایش فشار گاز دی اکسیدکربی (CO۲) تأمین شده از مجتمع پتروشیمی رازی ومخلوط نمودن آن بادی اکسیدکربن گرفته شده ازمجتمع پتروشیمی مارون

– سولفورزدایی از هیدروکربن ها و گاز طبیعی خوراک

– Steam Reforming گاز خوراک سولفورزدایی شده

Reforming در دومرحله انجام می پذیرد . درمرحله اول Pre – Reformer و مرحله دوم Fired Reforming هیدروکربن ها صورت می پذیرد . در طرح متانول سوم ، دو خط موازی Reforming در نظر گرفته شده است .

– بازیابی حرارت و انرژی گاز فرآیندی

گاز فرآیندی پس از انتقال حرارت و تولید بخار فوق اشباع HHP ، پیش گرم نمودن آب خوراک مولد بخار و تولید بخار در تبخیر کننده های بخش تقطیر و در نهایت توسط یک کولر هوایی و یک کولر آبی خنک می گردد .

– افزایش فشار گاز فرآیندی

– سنتز متانول

گاز سنتز در طی سیر کولاسیون پس از عبور از سه رآکتور حاوی کاتالیست از نوع Boiling Water Reactor که به طور موازی نصب شده اند ، به متانول تبدیل می شود . با در نظر گرفتن یک جریان پیوسته دوریز (Purge) از لوپ متانول ، از افزایش گازهای خنثی (Inetr) جلوگیری می شود .

بخار تولید در ارکتورهای متانول (Boiling Water Reactor) جهت عریان سازی در Process Condensate Stripper و سپس به عنوان بخار فرآیندی در Steam Refrmer استفاده می شود . مقدار کمی محصول جانبی در راکتورهای متانول تولید می شوند . این محصولات جانبی شامل الکلهای سنگین ، آمین ها ، کتون ها ، دی متیل اتر و غیره می باشند که همگی در متانول خام وجود دارند .

– تقطیر و خالص سازی متانول

جهت تخلیص متانول خام از روش تقطیر استفاده می شود .

شمای کلی مراحل فرآیندی فوق الذکر در شکل ۲-۱ نشان داده شده است .

شکل ۲-۱- مراحل اصلی فرایندتولید متانول

۲- افزایش فشار گاز طبیعی Natural Gas Compression

گاز طبیعی با فشار ۱۱ بار تأمین می شود . در این صورت قبل از سولفورزدایی ، فشار گاز طبیعی توسط کمپرسور C – 1001 به ۳۰ بار افزایش می یابد . گاز برگشتی حاوی با غلظت بالای هیدروژن که جهت عملیات سولفورزدایی نیازاست قبل ازکمپرسور C – 1001به گازطبیعی اضافه میشود .

۳- سولفورزدایی Desulphurization

۱-۳- کلیات General گاز طبیعی که حاوی (V/V)ppm 2/4 سولفور می باشد ، لازم است قبل از ورود به Pre – Reformer ، Steam Reformer و راکتورهای متانول سولفورزدایی شود ، چون کاتالیست های موجود در هر یک از مراحل مذکور در مقابل ترکیبات سولفورزدایی بسیار حساس هستند .

گاز طبیعی بعد از مرحله افزایش فشار در پیش گرم کن های E-2006 1/2 و E-2016 1/2دربخش بازیافت انرژی اتلافی(Waste Heat Recovery Section) گرم شده و دمای آن به حدوداً ۳۷۰ درجه سانتیگراد می رسد . این دما همان درجه حرارت مورد نیاز در فرایندسولفورزدایی می باشد .

از آنجائیکه سولفید هیدروژن (H۲S) و مواد آلی سولفور دار در گاز طبیعی موجود می باشند ، فرایند سولفورزدایی در دومرحله انجام می پذیرد . مواد آلی سلفوردار در راکتور هیدروژناسیون R-1001 به سولفید هیدروژن (H۲S) تبدیل می شوند و سولفوید هیدروژن در راکتور جاذب سولفور R-1002 A/B جذب می گردد . بعد از سولفورزدایی میزان سولفور به کمتر از ۰.۰۵pmm(W/W) خواهد رسید .

شمای کلی مرحله فرایند سولفورزدایی در شکل ۱-۳ نشان داده شده است

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.