پاورپوینت آنکساغورس


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
3 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت آنکساغورس دارای ۲۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت آنکساغورس،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت آنکساغورس :

آناکساگوراس

آناکْساگوراس، یا آنکساغورس (۴۲۸-۵۰۰ ق م)، فیلسوف یونانی و نخستین فیلسوفی است که در آتن تدریس کرده است. آناکساگوراس به‌سبب کشف علت حقیقی کسوف و خسوف، و نیز به علت ابداع نظری تازه‌ای که بر طبق آن عقل (nous) عامل حرکت و دگرگونی شناخته می‌شود، در تاریخ دانش آوازه‌ای بلند یافته است.او فلسف خود را در مجموعه‌ای تحت عنوان «دربار طبیعت» شرح داده است. در تاریخ فلسفه اسلامی، آناکساگوراس و فلاسف دیگری که رأی ایشان دربار اصل‌ اشیا به رأی وی نزدیک است، قایلان به خلیط یا اصحاب کمون نامیده می‌شوند.

فهرست مندرجات

۱ – معرفی اجمالی
۲ – نظام فکری
۳ – تحول در سیر اندیشه یونانی
۴ – نقش عقل
۵ – خلیط یا اصحاب کمون
۶ – فهرست منابع
۷ – پانویس
۸ – منبع

۱ – معرفی اجمالی

در کلازومنا واقع در ایونی در آسیای صغیر زاده شد و در لامپساکوس واقع در تروا در همان منطقه درگذشت. وی نخستین فیلسوفی است که در آتن تدریس کرده است. پریکلس دولتمرد آتنی و اوریپیدِس شاعر و نویسنده یونانی از شاگردان او بوده‌اند.
آناکساگوراس به‌سبب کشف علت حقیقی کسوف و خسوف، و نیز به علت ابداع نظری تازه‌ای که بر طبق آن عقل (nous) عامل حرکت و دگرگونی شناخته می‌شود، در تاریخ دانش آوازه‌ای بلند یافته است.او فلسف خود را در مجموعه‌ای تحت عنوان «دربار طبیعت» شرح داده است. این مجموعه، احتمالاً شامل ۳ کتاب بوده که اکنون از آنها تنها در حدود ۲۰ قطع پراکنده برجاست. وی در حدود ۴۸۰ ق‌م به آتن که در آن هنگام رفته رفته به مرکز فرهنگی یونان تبدیل می‌شد، رفت و مدت ۳۰ سال در آنجا به تدریس پرداخت.

۲ – نظام فکری

آناکساگوراس نظامات فکری حکمای ایونی سلف خود را نمی‌پسندید و کار آنان را که می‌کوشیدند پدیده‌های گوناگون طبیعت را با در نظر گرفتن ماده در شکلها و دگرگونیهای متعدد آن، به‌عنوان علت پدیدآمدن اشیا توضیح دهند، کافی نمی‌شمرد. وی برای توضیح پدیده‌ها، به جست‌وجوی علت بالاتری برآمد و اعلام کرد که آن را در عقل یافته است. عقل در اندیش آناکساگوراس از جسمیت و مادیت به دور است و جهان را به وجود نیاورده‌، بلکه تنها به آن شکل بخشیده است. در دستگاه فلسفی وی، عقل با هدفهای معین، موجب حرکت و دگرگونی ماده می‌شود و جهانی با نظم معقول پدید می‌آورد. آناکساگوراس، هدف‌مندی و نظم و هماهنگی کارهای جهان را به منزل تأییدی بر مدعای خویش می‌شمرد. بدین ترتیب وی اندیش علت غایی را وارد فلسفه ساخت.

۳ – تحول در سیر اندیشه یونانی

آناکساگوراس تحول دیگری نیز در سیر اندیش یونانی به وجود آورد، بدین معنی که اندیشمندان کهن‌تر یونانی‌، عالم طبیعت را متشکل از یک عنصر اساسی بسیط فرض می‌کردند پارمنیدس (برمانیدس) (ز ۵۰۴ ق‌م) اعلام داشت که با چنین فرضی‌، حرکت و دگرگونی بدون توضیح می‌ماند. امپدوکلس‌ (انباذقلس) (۴۳۵-۴۹۵ ق‌م) کوشید با فرض چهار عنصر اصلی آب و خاک و هوا و آتش، و نیز دو عامل مهر و کین، که به عقید او موجب اجتماع و افتراق می‌شوند، این معضل را برطرف سازد، اما آناکساگوراس تعداد این عناصر را به گون نامحدود بالا برد و هم عناصر موجود در پیکر‌های زنده، مانند گوشت و پوست و پیه و استخوان و جز آنها را نیز به آن عناصر اصلی افزود. او برای یافتن پاسخ پرسشهایی از این قبیل که مثلاً چگونه از مواد گیاهی، گوشت پدید می‌آید، به بررسی برخی دگرگونیهای زیستی پرداخت. در توضیح اینگونه پدیده‌ها، اعلام داشت که در هر چیز مقادیر معینی از هم عناصر وجود دارد و به عبارت دیگر، هر جسم مخلوطی از هم عناصر است، اما هر چیز به نام آن عنصری شناخته می‌شود که مقدارش در آن مخلوط از سایر عناصر بیش‌تر است. وی نخستین فیلسوف قائل به کمون و ظهور است. مطابق این نظریه، اصل ‌هم اشیا در نخستین جسم نهفته است و با خروج از حالت کمون، وجود مشهود و محسوس می‌یابند.
آناکساگوراس اشیا را به دفعات نامحدود قابل تقسیم می‌دانست، و به جزء لایتجزی قایل ‌نبود. همچنین به وجود عناصری که به علت کوچکی، هیچ یک

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.