پاورپوینت نسخ ادیان


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت نسخ ادیان دارای ۳۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت نسخ ادیان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت نسخ ادیان :

پاورپوینت نسخ ادیان

کلیدواژه: نسخ، شرایع، احکام، انجیل، تورات، اهل کتاب.

پرسش: بعضی از علمای مسلمین می‌گویند که قرآن، شریعت انجیل و تورات و احکام آنها را نسخ کرده است؛ اما از آیه ‌۱۳ سوره‌ شوری، چنین به دست نمی‌آید. ثانیاً قرآن اعلان کرده است که عرب را به سنن اهل کتاب هدایت می‌کنم (نساء، ۲۶) و ثالثاً در آیه ۶۸ و ۶۹ سوره مائده اقامه تورات و انجیل خواسته شده و اهل کتاب اهل ایمان شمرده شده‌اند و رابعا قرآن می‌گوید که اهل انجیل بر آن چیزی که بر آنها نازل کردیم قضاوت کنند. (مائده، ۴۷) لطفا توضیح دهید.

پاسخ: اساس و ریشه همه ادیان یکی است؛ در عین حال تکامل جامعه بشری ایجاب می‌کند که تشریعات و قوانین فرعی هماهنگ با تکامل انسان‌ها رو به تکامل رفته و شرایع قبلی منسوخ شوند، تا به حد نهایی و خاتم ادیان رسد.
بقا و دوام بر پا داشتن و «اقامه دین» در آن احکامی که مشترک بین همه ادیان است، این است که به آن ایمان داشته باشید و عمل کنید، و اما در احکام منسوخ (چون نسخ به معنای اعلام نمودن پایان مدت آن حکم است، نه ظهور بطلان) به این معنی است که در گذشته هم ایمان به آن احکام لازم بوده و هم عمل به آنها؛ اما در این زمان (نزول قرآن و آمدن پیامبر اسلام صلّی الله علیه و آله) فقط ایمان به حقانیت آن‌ها و این‌که از جانب خدا بود لازم است؛ ولی زمان عمل به آن‌ها گذشته است.

فهرست مندرجات

۱ – معنای لغوی نسخ
۲ – علت نسخ
۲.۱ – خاتم ادیان
۳ – حد نسخ
۴ – بررسی آیات مورد پرسش
۵ – آیه‌ ۱۳ سوره شوری
۵.۱ – تکامل نهایی
۵.۲ – جامعیت اسلام
۵.۳ – ایمان به احکام منسوخ
۵.۴ – آیه ۲۶ سوره نساء
۶ – آیه ‌۶۸ و ۶۹ سوره مائده
۶.۱ – عدم پاورپوینت نسخ ادیان پیشین
۶.۱.۱ – برپایی همه کتاب‌های آسمانی
۶.۱.۲ – طغیان اهل کتاب
۶.۱.۳ – مراد از عمل صالح
۶.۱.۴ – مخاطب آیه
۷ – آیه ۴۷ سوره مائده
۷.۱ – عمل به انجیل پس از نزول
۷.۲ – بی‌اعتنا نبودن درباره بشارت‌ها
۸ – منابع
۹ – پانویس
۱۰ – منبع

معنای لغوی نسخ

از نظر لغت، «نسخ» به معنای از بین بردن و زائل نمودن است و در منطق شرع، تغییر دادن حکمی و اعلام پایان مدت آن و جانشین ساختن حکم دیگر به‌جای آن است.

علت نسخ

نیازهای انسان، گاه با تغییر زمان و شرایط محیط دگرگون می‌شود و گاه ثابت و برقرار است. یک روز برنامه‌ای و شریعتی و قانونی، ضامن سعادت اوست، ولی روز دیگر ممکن است بر اثر دگرگونی شرایط، همان برنامه، سنگ راه او باشد؛ چنان‌که در پزشکی یک روز دارویی فوق‌العاده برای بیمار مفید است و پزشک مصرف آن ‌را تجویز می‌کند؛ ولی بعد از بهبودی نسبی، ممکن است همان دارو برای او زیان‌بار باشد؛ لذا دستور قطع آن و جانشین ساختن داروی دیگر را می‌دهد.
مثال دیگر این‌که ممکن است درس امسال برای دانش‌آموز مفید و سازنده باشد، اما همین درس برای سال آینده بی‌فایده باشد، معلم آگاه و مسئولان آموزش، باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که سال به سال، دروس مورد نیاز شاگردان تدریس شود.

خاتم ادیان

با توجه به قانون تکامل انسان و جامعه‌ها، در روند تکاملی انسان‌ها، گاه برنامه و قانون (و شریعتی) مفید و سازنده است و گاه زیان‌بار و لازم التغییر، به همین خاطر است که شرایع الهی، همیشه در حال تحول و تکامل بوده است و شریعت بعدی ناسخ و تغییردهنده شریعت‌های قبلی بوده است؛ البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که ممکن است تکامل مذاهب و تشریع الهی به جایی برسد که آخرین مذهب و قانون، و نقشه کلی راه، به عنوان «خاتم ادیان» نازل گردد؛ به طوری که دگرگونی در احکام آن راه نیابد.

حد نسخ

با توجه به ادله‌ای فراوان مخصوصاً خاتمیت دین اسلام، مسئله پاورپوینت نسخ ادیان گذشته، از مسلمات است و اختصاص به بعضی علما ندارد؛ ولی نسخ به این معنا نیست که دیگر هیچ اصول مشترک، یا احکام مشترک بین اسلام و ادیان دیگر وجود ندارد؛ بلکه اصل توحید، رسالت عامه، عدالت اجتماعی، مسئله معاد و روز قیامت و هم‌چنین احکامی چون نماز، روزه، حرمت قتل و حرمت شراب و… نوید به آمدن موعود جهانی و منجی بشریت… از مشترکات همه ادیان می‌باشد.

بررسی آیات مورد پرسش

با توجه به نکات پیش‌گفته، اکنون آیات مورد پرسش را مورد پی‌جویی و مطالعه قرار می‌دهیم، تا روشن شود که مراد قرآن چیست؟

آیه‌ ۱۳ سوره شوری

قرآن می‌فرماید: «آیینی را برای شما تشریع کرد که به نوح توصیه کرده بود و آن‌چه را بر تو وحی فرستادیم و به ابراهیم و موسی و عیسی سفارش نمودیم که دین ‌را بر پا دارید و در آن تفرقه ایجاد نکنید، خداوند هرکس را بخواهد، برمی‌گزیند و کسی را که به‌سوی او باز گردد، هدایت می‌کند».

تکامل نهایی

چون آیات قبل، بحث‌های مربوط به مشرکان را بیان داشته است، آیه‌ مورد بحث به این حقیقت اشاره دارد که دعوت اسلام به توحید، دعوت تازه‌ای نیست؛ بلکه دعوت تمام پیامبران اولوالعزم است و آن‌چه بر آنها وحی شده، به صورت کامل‌تر بر پیامبر اکرم صلی اللّه علیه و آله وحی شده است. به این ترتیب آن‌چه در شرایع همه انبیا بوده، در شریعت تو است و تعبیر به «دین» نه ادیان، نشان می‌دهد که اساس و ریشه همه ادیان یکی است؛ در عین حال تکامل جامعه بشری ایجاب می‌کند که تشریعات و قوانین فرعی هماهنگ با تکامل انسان‌ها رو به تکامل رفته و شرایع قبلی منسوخ شوند، تا به حد نهایی و خاتم ادیان رسد.

جامعیت اسلام

ن

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.