پاورپوینت تصمیم گیری و انتخاب


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
3 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت تصمیم گیری و انتخاب دارای ۴۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت تصمیم گیری و انتخاب،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت تصمیم گیری و انتخاب :

تصمیم‌گیری و انتخاب

کلیدواژه: تصمیم‌گیری، انتخاب، دوران جوانی، تردید، دودلی.

پرسش: یکی از مشکلات در دوران جوانی، مسئله تصمیم‌گیری و انتخاب است، در خصوص مراحل آن و چگونگی رهایی از تردیدها و دودلی‌ها در زمان تصمیم‌گیری، راهنمایی‌های لازم را مبذول فرمایید؟

پاسخ: تردید و دودلی از خصوصیات انسان است که خداوند در کنار آن به انسان نعمت اختیار را عطا فرموده و به همین خاطر است که کسی که با تلاش فکری و عملی راه صحیحی را انتخاب می‌کند، شایسته پاداش است. این تردید‌ها در جوانی به خاطر ویژگی‌های این دوره شدیدتر است. بنابراین جوان باید این ویژگی‌ها را به منابع شناخت تفکر، عبرت از خطاهای خود و دیگران و تاریخ، مشورت با متخصص رشته مورد نیاز، استفاده از روش‌های یادگیری، وحی و… پیوند زند و با توجه به فواید یک راه (دنیوی و اخروی، چون زندگی ما تا ابد ادامه دارد) دست به گزینش زند. او باید به مبانی انتخاب و اراده (مثلث انتخاب) ـ شناخت، قدرت، میل ـ توجه داشته باشد لذت‌های آنی را بر لذت‌های پایدار و کمال‌آور و زیادتر ترجیح ندهد و در واقع در «نزاع عقل و نفس»، عقل را کمک کند.

فهرست مندرجات

۱ – مختار بودن انسان
۲ – اختیار، نعمتی الهی
۳ – دوره جوانی
۴ – تردیدها و دودلی‌ها
۵ – قانون همه یا هیچ
۶ – عوامل مؤثر در تصمیم‌های موفق
۶.۱ – انگیزه
۶.۲ – شناخت
۶.۳ – ترجیح لذت‌های پایدار بر آنی
۶.۴ – مثلث انتخاب و تصمیم
۷ – تعریف مشهور فلاسفه از اراده
۸ – مراحل اراده
۹ – قدرت
۱۰ – شناخت و آگاهی
۱۱ – منابع شناخت خوب
۱۲ – برخی راه‌های تقویت اراده
۱۲.۱ – توجه دقیق
۱۲.۲ – تلاش برای آگاه‌تر شدن
۱۲.۳ – تمرین اراده
۱۲.۴ – استفاده از جملات تأکیدی مثبت
۱۲.۵ – استفاده از افراد با انرژی مثبت
۱۲.۶ – عادت به مقاومت و تدریج
۱۲.۷ – پرهیز از عادت‌های بد
۱۲.۸ – تنظیم خواب
۱۲.۹ – اهمیت ورزش
۱۲.۱۰ – تمرین تنش‌زدایی
۱۳ – تعارض امیال
۱۴ – سخن پایانی
۱۵ – معرفی منابع
۱۶ – پانویس
۱۷ – منبع

مختار بودن انسان

در معارف دینی ما انسان موجودی مختار معرفی شده است و هر یک از ما به‌خوبی این اختیار (انجام یا عدم انجام کاری) و قدرت آن را در وجود خود احساس می‌کنیم؛ از سویی دیگر، همین «اختیار» بر انسان دو امر را به ارمغان می‌آورد:
۱. «مسئولیت و تکلیف» (تکلیف برای فرد مجبور معنی ندارد).
۲. «زمینه رسیدن به مقام کرامت و انسانیت»؛ مقامی که انسان را شایسته می‌سازد که مقرب درگاه خداوند، جانشین و مورد عنایت ویژه‌اش قرار گیرد.

اختیار، نعمتی الهی

دوراهی‌ها، تردیدها و جاده‌های خیر و شر که در مسیر زندگی انسان است اگر با انتخاب عاقلانه همراه گردد، باعث رشد و کمال انسان است و همین چیزهاست که قدرت رشد به انسان می‌دهد و او را اشرف مخلوقات می‌سازد. پس از این نگاه می‌توانیم، اختیار را نعمت الهی به حساب آوریم.
برای دست‌یابی به پاسخ سؤال خود به مباحث ذیل توجه فرمایید:

دوره جوانی

بحث تصمیم‌گیری و انتخاب به خاطر ویژگی‌های دوره‌ جوانی در این سنین بسیار حساس‌تر است. برخی از این ویژگی‌ها از این قرار است:
میل به برتری‌طلبی، استقلال‌طلبی، آزادی‌خواهی، تجدد‌خواهی، آرزوهای بی‌حساب، الگوپذیری، عشق به غیر، احساس رضایتمندی و تأیید اجتماعی، رقابت، جست‌وجوی یافتن خویشتن، رفاقت با خلوص، شغل‌طلبی، ازدواج و… که البته این ویژگی‌ها طبیعی هستند که باید با تفکر، استفاده از مشاوران مجرب، عبرت از دیگران و پیمودن مسیری که پزشکان روح (ائمه (علیهم‌السلام)) برای ما روشن ساخته‌اند، در مسیر حقیقی خود قرار گیرند و زمینه تکامل و رشد مادی و معنوی جوان را فراهم آورند رشدی که احساس رضایت‌مندی، اعتماد به نفس، خودباوری و آسایش به همراه دارد.

تردیدها و دودلی‌ها

انسان هیچ‌گاه از دودلی‌ها نجات نمی‌یابد. در واقع دودلی‌ها زمینه مناسب رشد را برای انسان فراهم می‌سازند؛ به همین خاطر است که در دین به مسائل عقل، تفکر، راهنمایان دینی، مشورت، عبرت، طلب علم و تربیت دینی، تأمل در زندگی ظالمان، توجه به آخرت و زندگی حقیقی، جایگاه ما در جهان، تکلیف در مقابل خدا و شکر نعمت‌هایش، عذاب و پاداش، تشویق و تنبیه (دنیا و آخرت)، پشیمانی و توبه و… اهمیت زیادی داده شده است. در این موارد جایگاه انتخاب و گزینش به‌روشنی نمایان است. آری انسانی که با اختیار خود و زحمات مستمر به نتیجه‌ای مطلوب رسیده، لایق تشویق است و خود نیز احساس خوش‌آیندی از نتایج تلاش‌هایش دارد؛ البته باید بین «تردیدهای هنجار و عادی» و «تردیدهای ناهنجار و مرضی» فرق قائل شویم، تردید مرضی باعث احساس ناکارآمدی، تشویش، اضطراب و شکست می‌گردد ولی تردید هنجار باعث جست‌وجو، تلاش، رسیدن به واقع و احساس رضایت‌مندی می‌گردد.

قانون همه یا هیچ

اگر به خود و درون خود تأمل کنیم، می‌یابیم که این‌طور نیست که ما قدرت تصمیم نداشته باشیم، حتی اگر دقت کنیم، می‌بینیم که در برخی مسائل قدرت تصمیم‌گیری بالایی داریم و در مقابل در برخی موارد احساس می‌کنیم که در گزینش یک راه ضعیف هستیم؛ پس این‌طور نیست که بگوییم قدرت تصمیم‌گیری یا همه‌اش هست یا هیچ نیست.

عوامل مؤثر در تصمیم‌های موفق

پس باید عواملی را که در تصمیم‌های موفق ما وجود دارد، شناسایی کنیم و برای آن‌جا که احساس ضعف می‌کنیم، همان ابزارها را استفاده کنیم؛ این عوامل را می‌توان در سه بخش می‌توان آورد.

انگیزه

انگیزه، موتور حرکت و پویایی ماست.

شناخت

هر چه بیش‌تر به فواید و نتایج امری آگاه باشیم، میل بیش‌تری برای انجام آن کار داریم (جلب منافع) و هر چه بیش‌تر از ضررهای امری آگاه باشیم، بیش‌تر نیاز به اجتناب از آن را داریم (دفع ضرر). مسلّم است که در محاسباتمان باید زندگی را محدود به دنیا نکنیم.

ترجیح لذت‌های پایدار بر آنی

در محاسبات روزانه و محسوس خودمان دوست داریم به لذت بیش‌تری برسیم؛ مثلاً از خواب کم می‌گذاریم تا پول بیش‌تری به دست‌ آوریم و به تبع آن آسایش جسمی و روحی بیش‌تری داشته باشیم (قانون عقلا).
در مسائل پیچیده‌تر مخصوصاً دینی و انسانی نیز اگر بتوانیم به این عوامل توجه کنیم، در واقع به قدرت انتخاب و حرکت در مسیر آن کمک زیادی کرده‌ایم.

مثلث انتخاب و تصمیم

۱. قدرت؛ ۲. آگاهی به برتر یا برترین گزینه؛ ۳. میل (این سه مبانی اختیارند).
اگر انسان را تشبیه به ماشین کنیم، «میل» عامل اصلی حرکت و در واقع موتور حرکت است و «علم و‌ آگاهی» چراغی است که مسیر را مشخص می‌کند و «قدرت» ابزارهایی است که انرژی را می‌گیرد و مصرف می‌کند؛ مثل چرخ و… در تحلیلی روان‌شناختی می‌بینیم که کار ارادی و اختیاری بدون میل تحقیق نمی‌پذیرد، از یک نظر می‌توان گفت اصولاً اراده تبلور امیال است.

تعریف مشهور فلاسفه از ا

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.