پاورپوینت یحیی بن آدم


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
2 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت یحیی بن آدم دارای ۳۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت یحیی بن آدم،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت یحیی بن آدم :

محتویات

۱ معرفی
۲ گرایش فکری ـ سیاسی

۲.۱ زیدی مذهب بودن ابن آدم

۳ از دیدگاه عالمان رجال

۳.۱ از دیدگاه علمای اهل سنت
۳.۲ از دیدگاه علمای شیعه

۴ علوم قرآنی

۴.۱ اساتید
۴.۲ در قرائت کوفی
۴.۳ شاگردان
۴.۴ تالیفات

۵ علوم حدیث

۵.۱ اساتید
۵.۲ شاگردان
۵.۳ اهمیت روایات ابن آدم

۶ اطلاعات تاریخی ابن آدم
۷ فقه

۷.۱ اساتید
۷.۲ از فقهای اصحاب حدیث
۷.۳ از پیشتازان فقه تطبیقی
۷.۴ دیدگاههای ابن آدم در مسائل خراج

۸ تالیفات
۹ پانویس
۱۰ منابع
۱۱ پیوند به بیرون

معرفی

نسبت وی به قرشی از آن رو است که پدرش آدم، مولای خالد بن خالد بن عماره بن ولید بن عقبه بن ابی معیط اموی و خود از روات موثق و معتبر حدیث بوده است،[۱] لیکن چنانکه ذهبی[۲] تصریح کرده، یحیی پدر خود را درک نکرد. در مورد تولد وی تاریخ مشخصی نقل نشده است، اما چون در میان مشایخ وی مسعر بن کدام در ۱۵۵ یا ۱۵۳ق و فطر بن خلیفه در ۱۵۵ق وفات یافته‌اند، می‌توان تولد او را در ۱۴۰ق /۷۵۷م و شاید قدری پیش از آن تخمین زد.[۳]

ابن آدم در کوفه که یکی از مهم‌ترین مراکز علمی آن روزگار بود به دنیا آمد و به تحصیل قرآن، حدیث و فقه پرداخت.[۴]

وی در اواخر عمر به فم الصلح (شهری قدیمی بر سر راه بغداد به واسط) سفر کرد و در همانجا وفات یافت [۵] و حسن بن سهل سرخسی که مدتی وزارت مأمون را بر عهده داشت، بر جنازه وی نماز گزارد.[۶]

گرایش فکری ـ سیاسی

در مورد گرایش فکری ـ سیاسی ابن آدم اگرچه در متون تاریخی مطلب قابل توجهی به چشم نمی‌خورد، لیکن با کنار هم آوردن برخی اطلاعات پراکنده می‌توان نتیجه گرفت که وی به دور از جریانات سیاسی زمان خود نبوده است.
اسناد کتاب الخراج او نشان می‌دهد که وی در میان استادان خود بیش از همه به حسن بن صالح ثوری نزدیک بوده و تحت تأثیر او قرار داشته است، چنانکه می‌توان او را از خواص شاگردان وی به شمار آورد.
با توجه به این که حسن بن صالح خود زیدی مذهب و در واقع از بانیان فرقه بتریه زیدیه بود،[۷] و نیز با توجه به این که عیسی بن زید علوی، از سران زیدیه، در فاصله سال‌های ۱۴۵-۱۶۶ق به طور ناشناس با حسن بن صالح و در خانه او زندگی می‌کرد.[۸]
از طرف دیگر نظر به اینکه حسن بن صالح در ۱۶۷ق وفات یافته، بنابراین یحیی بن آدم به طور حتم در همین فاصله ۱۴۵-۱۶۶ق نزد او آموزش دیده و از آنجا که خانه حسن بن صالح در آن زمان یکی از مهم‌ترین کانونهای مبارزه علیه حکومت عباسی بوده است، با اطمینان می‌توان ادعا کرد که یحیی بن آدم با توجه به رابطه بسیار نزدیک با حسن بن صالح نمی‌توانسته با این جریان بیگانه باشد.
این امکان نیز وجود دارد که ابن آدم با حسین بن زید علوی برادر عیسی و فرزند زید شهید در ارتباط بوده و از وی حدیث شنیده باشد.[۹]
همچنین ابن آدم در موارد متعددی به نقل اقوال و روایات فقهی اهل بیت(ع) پرداخته و در روایاتی که از طریق وی نقل شده است نیز احادیث متعددی به چشم می‌خورد که حکایت از حب اهل بیت(ع) دارد.[۱۰]

زیدی مذهب بودن ابن آدم

با توجه به ارتباط ابن آدم با فرزندان زید شهید و ارتباط نزدیک او با حسن بن صالح زیدی بتری و همچنین با مقدم داشتن نام علی(ع) بر نام عمر در ۱۰ مورد از کتاب خود[۱۱] و نیز ذکر علیه‌السلام پس از نام علی(ع) در موارد بسیار و بالاخره ذکر یکی از بدعتهای عثمان در مخالفت با کردار پیامبر(ص) و علی(ع) و شیخین، [۱۲] می‌توان احتمال زیدی بودن ابن آدم را براینکه از اهل سنت بوده است، ترجیح داد.
با فرض صحت این احتمال باید گفت ابن آدم یکی از معدود فقها و محدثین فرقه زیدیه در قرن ۲ق است که اثری از آنان باقی مانده است. از این جهت مطالعه اثر موجود وی، الخراج و جوانب مختلف شخصیت او می‌تواند در ارائه نکات روشن‌تر از تاریخ نسبتاً تاریک فرهنگی زیدیه در سده ۲ق، بسیار مؤثر باشد.

از دیدگاه عالمان رجال

از دیدگاه علمای اهل سنت

صداقت و شخصیت برجسته علمی ابن آدم در میان رجال نویسان اهل سنت محل تردید نبوده است. از آن میان:

ابن سعد، [۱۳] ابن معین، ابوحاتم، [۱۴] عثمان بن ابی شیبه، [۱۵] نسائی، یعقوب بن شیبه، [۱۶] عجلی، [۱۷] و ابن حبّان[۱۸] وی را توثیق کرده‌اند.
بخاری، مسلم و ابن ماجه، حدیث وی را در صحاح خود نقل کرده‌اند.[۱۹]
علی بن مدینی، ابن آدم را همراه با ابن مبارک و عبدالرحمان بن مهدی تنها وارثین علم در عصر خود شمرده است.[۲۰]

از دیدگاه علمای شیعه

در کتب رجال شیعه اگرچه در مورد وثوق او سخنی به میان نیامده، لیکن حدیث وی در کتب اربعه شیعه و رجال کشی و نسخه اصح تفسیر قمی وارد شده است.[۲۱]

علوم قرآنی

اساتید

ابن آدم نزد حمزه بن حبیب زیات آموزش دیده [۲۲] و چنانکه شاکر[۲۳] گفته است چون حمزه یکی از قرّاء سبعه بود، می‌توان حدس زد که ابن آدم نزد او به آموختن قرائات پرداخته باشد. مدتی نیز نزد کسائی، یکی دیگر از قرّاء سبعه قرائت قرآن آموخت و جز مواردی اندک به روایت قرائت کسائی نپرداخت.[۲۴] ابن آدم علم قرائت را از ابوبکر بن عیاش روایت کرده است و او که خود قرائت قرآن را از عاصم بن بَهْدَلَه (درگذشت۱۲۷ق) فرا گرفته بود، در کنار حفص یکی از دو راوی عمده قرائت عاصم کوفی به شمار می‌رود.

در قرائت کوفی

اهمیت ابن آدم در قرائت کوفی در این است که او و یحیی بن محمد علیمی تقریباً راویان منحصر به فرد ابوبکر بن عیاش هستند، زیرا روایت راویان دیگر ابن عیاش رواج ندارد، چنانکه در میان ۷۶ طریقی که در النشر به ابوبکر بن عیاش ختم می‌شود، ۵۸ طریق آن به یحیی بن آدم و ۱۸ طریق باقی به علیمی ختم می‌گردد. در بسیاری از کتب مهم علم قرائت، از جمله التیسیر ابوعمرو دانی، ر

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.