پاورپوینت تمهیدی بر معرفت نفس
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت تمهیدی بر معرفت نفس دارای ۳۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت تمهیدی بر معرفت نفس،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت تمهیدی بر معرفت نفس :
محتویات
۱ ساختار
۲ گزارش محتوا
۳ ویژگیها
۴ وضعیت کتاب
۵ پانویس
۶ منابع مقاله
۷ وابستهها
ساختار
کتاب تمهیدی بر معرفت نفس در یک جلد و به زبان فارسی نوشته شده است. این اثر در قطع رقعی با جلد نرم و کاغذ با کیفیت در ۲۷۴ صفحه منتشر شده است. این کتاب مقدّمهای تقریباً کوتاه در ۶ صفحه دارد. در بخشی از این مقدّمه چندین پرسش را مطرح کرده که مبنای بحث هم بر پژوهش و پاسخ دادن به این پرسشها است. این پرسشها با تمهیدی مطرح میشود، آن نیز طبق بیان نویسنده چنین است: بحث نفس، بحثی گسترده و ناتمام است، حواشیِ بحث نفس نیز چنان که بعداً خواهیم دید بسیار زیاد است و پرداختن به یکایک آنها با در نظر داشتن نظریات مخالف و موافق چیزی جز اطالهی بحث و تطویل کلام نخواهد بود. و این راقم در این کتاب بنای تطویل و تفصیل نیز ندارد و تنها به طرحی کلّی از مسئلهی نفس اکتفا خواهد کرد. در عین حال معرفت نفس و یا عرفان نفس چیزی است که گذشته از حکمت و فلسفه، در دین و عرفان نیز مجالی عمیق و گسترده برای بحث آن وجود دارد که ما به طور مختصر به آن نیز اشارت خواهیم نمود [۱]. امّا پرسشهای متعدّدی که حوزهی بحث را معلوم میکند و در طول کتاب با آنها مواجه میشویم طبق بیان نویسنده چنین است:
این که نفس چیست؟ این که چه تعریف یا تعاریفی دارد؟ این که تعریف آن به حدّ است یا به رسم؟این که ارتباط آن با روح چیست؟ این که چه نسبتی با جسم برقرار میکند؟ این که اثبات نفس و اثبات تجرّد آن چگونه است؟ این که ارتباط نفس با علم چیست؟ این که رابطهی نفس با کلّیّات چگونه است؟
این که نفس چه فعالیتهایی دارد یا میتواند داشته باشد؟
این که چگونگی ارتباط و یا تعلّق روح به بدن را میتوان طرح کرد؟
این که حدوث نفس چگونه است؟
این که قدمت نفس به چه معنایی است؟
این که بقای نفس چگونه است؟
این که مسئلهی تجرّد و بساطت نفس را چگونه باید طرح کرد؟
این که یگانه، دوگانه و سهگانه بودن نفس و بدن چیست؟
این که کمال نفس چیست؟
این که هبوط نفس به چه معنایی است؟ و اموری دیگر که در این راستا قابل طرح و بحث و بررسی است. [۲].
غیر از مقدّمه در فهرست مطالب کتاب چیزی از عنوان بخش، فصل یا باب دیده نمیشود، تنها طی شمارگان ۱ تا ۲۵ موضوعاتی که بدان پرداخته میشود را ملاحظه میکنیم که در پرسشهای گفته شده بخشهایی از آن را میتوان دید ولی مواردی هم هست که در آن پرسشها دیده نمیشود به مانند: ارسطو و نفس، افلاطون و نفس، پیشینهی بحث نفس، جوهر و عرض، قوّه و فعل، فضای طلق و امکان عقلی، نومن و فنومن، ادراک کلّیّات، نظریهی مُثُل، علم حضوری و مواردی دیگر. در واقع کتاب دارای یک مقدّمه و یک متن کلّی است که عناوین سر صفحه ها به طور یکسان عمل شده و مطالب فقط با شماره های مذکور به طور پیوسته بحث را دنبال میکند. پاورقی های مکرّر نیز نشان از استفاده و یا نقدهایی است که از منابع گوناگون و اشخاص متفاوت در این کتاب به چشم میخورد.
گزارش محتوا
چنانکه در مقدّمه مذکور شد از دید نویسنده بحث نفس بسیار گسترده و در عین حال ناتمام است، این ناتمام بودن از آنجاست که از پیشا سقراط تا به امروز ادامه داشته، هر فیلسوفی با نگرشی خاص در این بحث پیچیده طرحی نو در انداخته، حال در این طرح تا چه حد توفیق یافته خود مقولهای بحث انگیز و قابل تأمّل است. با این حال ذکر پرسشها در آغاز میتواند به یاری خواننده بیاید تا بداند در این کتاب با چه مسئله یا مسائلی مواجه میشود.
نویسنده کاظم محمّدی در همین مقدّمه از سه گونه فیلسوف از بابت زمانی بحث میکند که در مقولهی نفس پژوهیده اند و از ایشان اظهار نظرها و یا آثاری مکتوب باقی مانده است. فیلسوفان قدیم به مانند: سقراط، افلاطون، ارسطو و نیز فلوطین که در طول بحث به او ارجاع شده است مورد نظر نویسنده بودند. در دوران میانه نیز کسانی به مانند: دکارت، هیوم، برکلی، کانت، تا فیلسوفان جدیدتری به مانند: مارکس، هگل، ویتگنشتاین و هایدگر. غیر از آن نیز در بین فیلسوفان مسلمان در جهان گستردهی اسلامی کسانی به مانند: کندی، فارابی، ابوریحان بیرونی، ابن سینا، ابن رشد، ابوحامد غزّالی، خواجه نصیر، سهروردی، صاحب کتاب حکمه الاشراق و ملاصدرا، خاصه در کتاب ارزشمند اسفار الاربعه [۳].
الهیات و فلسفه و کلام هر یک به نوعی از نفس سخن گفته اند و هر یک نیز مخاطبان خاص خود را مورد نظر قرار میداده اند ولی در بخش نخست که از گستره ی الفاظ سخن به میان میآید در گام نخست دو واژه را رو در روی هم قرار میدهد، چنانکه در بین پرسشها هم اشاره ای به آن بود، یعنی نفس و روح. این که آیا این دو یکی هستند با دو نام یا دو نام با دوحقیقت مستقل؟ این که کدام بر کدام برتری، استیلا، اشراف یا تقدّم دارد. در نظر نویسنده بحث با این دو واژه تمام نمیشود بلکه از منظر الهیات، دین و خاصّه قرآن الفاظ دیگری هم هست که به این دو واژه ربط مییابد. در گسترهی معنا و لفظ شناسی قرآن به «عقل» و «قلب» هم اشاره شده است. بررسی این واژگان بر عهدهی بخش نخست کتاب است که در واقع زمینه را برای بحثهای بعدی آماده میکند.
بخش دوّم اختصاصاً به روح و نفس پر
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.