پاورپوینت اسباب النزول واحدی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
1 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت اسباب النزول واحدی دارای ۴۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت اسباب النزول واحدی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت اسباب النزول واحدی :

اسباب النزول (واحدی نیشابوری)

اسباب النزول از ابـوالـحـسن علی (۳۹۸ – ۴۶۸ ق) فرزند احمد معروف به واحدی نیشابوری امام مفسرین و از علمای نحو و لغت می‌باشد.

فهرست مندرجات

۱ – معرفی کتاب
۱.۱ – مولف کتاب
۱.۲ – روش کتاب
۱.۳ – انگیزه‌ی نگارش
۱.۴ – روش کتاب
۱.۵ – ویژگی های کتاب
۱.۶ – کیفیت نقل اسباب النزول
۱.۷ – وضعیت چاپ
۱.۸ – ویژگیهای تحقیق
۱.۹ – ترجمه کتاب
۲ – تفاسیر دیگر واحدی
۳ – منابع مقاله
۴ – عناوین مرتبط
۵ – پانویس
۶ – منبع

۱ – معرفی کتاب

تـفـسـیر اسباب النزول که به شیوه روائی است آغاز آن سوره فاتحه و پایان آن سوره الناس است و مفسر از هر سوره سبب نزول بعضی آیات آن را که بدست آورده است یاد کرده و همچنین آیاتی را که در شان حضرت علی بن ابی طالب (علیه‌السّلام) نازل گردیده ذکر کرده است.
از این کتاب نسخه مؤرخ ۷۱۸ ق در کتابخانه کاتب این سطور در قزوین و نسخه مورخه ۹۹۴ ق به شماره ۱۴۳۸ ثبت در کتابخانه آستان قدس رضوی محفوظ است.
‌ایـن تفسیر در ۱۳۱۵ ق در حاشیه الناسخ و المنسوخ ابن سلامه به چاپ رسیده است سپس مکررا چاپ و افست گردیده است.

۱.۱ – مولف کتاب

او متوفای سال ۴۶۸ هجری از علمای بزرگ قرن پنجم به شمار می‌آید. حرکت فرهنگی و علمی در قرن پنجم در نیشاپور ، دوران طلایی خود را می‌گذراند. در حدیث، فقه، تفسیر و رشته‌های علوم دیگر، علمای بزرگی پرورش یافتند، در حرکت تفسیری، اهل حدیث و اشاعره، معتزله و شیعه، مفسران بزرگی چون ثعلبی، طوسی و طبرسی و دیگران، تربیت شده تفاسیر مهمی را نگاشتند، حتی، علمای صوفی مسلک و باطنی نیز تفاسیر مهمی مانند حقایق التفسیر ابو عبد الرحمن سلمی و لطائف الاشارات قشیری را در این قرن ارائه دادند. پرورش واحدی در این شرایط از او انسانی محدث، فقیه، ادیب، شاعر، متکلم و مفسر ساخته بود، که توانست میان علمای برجسته، سرآمد زمان خود گردد.

[۱] اسباب نزول القرآن، واحدی علی بن احمد، ناشر:دار الکتب العلمیه، بیروت، ۱۴۱۱ ق، چاپ اول، ص۵.

۱.۲ – روش کتاب

مصنف اسباب النزول را به ترتیب سوره‌های قرآن از آیه تسمیه سوره حمد تا انتهای قرآن پی گرفته و ذیل هر آیه سبب و شان نزول آن را از راویان مختلف نقل نموده است، البته پاورپوینت اسباب النزول واحدی شامل تمامی آیات قرآن نیست و تنها شان نزول آیاتی را که توانسته جمع آوری کند و یا برای او روایتی نقل شده بود را احصاء نموده است. از مجموع سور قرآن، راجع به ۸۲ سوره، ۸۸۳ مورد سبب نزول نقل کرده است. و دربردارنده اکثر مرویات حدیث از پیامبر « صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم » و اقوال صحابه و تابعین می‌باشد.

۱.۳ – انگیزه‌ی نگارش

اسباب النزول حاصل زحمات حدود ۴۰ ساله مصنف می‌باشد، که از اولین کتابهای مدون موجود در این علم می‌باشد.
مصنف در انگیزه تالیف می‌نویسد: ابن سیرین می‌گوید درباره آیه‌ای از قرآن از عبید سؤال کردم، عبید گفت: از خدا بپرهیز و گفتار محکم برگو، کسانی که عالم به شان نزول آیات بودند از بین رفته‌اند و امروز هر کس خبری درباره شان نزول آیات اختراع می‌کند و دروغ و افترائی که منشا و پایه آن بر نادانی است، در آن باره می‌گوید، بدون توجه به اینکه هر کسی که مرتکب لغزش در نقل خبر می‌شود، جایگاهش جهنم می‌باشد.
همین مطلب بود که مرا وادار کرد که کتابی به رشته تحریر درآورم که جامع تمام اسباب نزول قرآن باشد، تا پویندگان این علم و کسانی که در باب نزول آیات قرآن سخن می‌گویند به این کتاب مراجعه کنند و حقیقت را دریابند و از دروغ گفتن بی نیاز شوند.

۱.۲ – روش کتاب

روش واحدی، نقل روایات مختلف از راویان مختلف است، ابتدا روایات پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم سپس روایات صحابه و بعد از آن تابعین. البته باید دانست که اینکه گفته می‌شود: تعداد روایت معصوم علیه‌السّلام در اسباب نزول حدود ۲۰ می‌باشد و ۸۰ باقیمانده را روایات صحابه و تابعین تشکیل می‌دهد، نسبت به کتب شیعه می‌باشد، و روایات منقول از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم و احیانا حضرت علی علیه‌السّلام در کتب اسباب نزول و تفاسیر اهل سنت بسیار، بسیار کمتر از ۲۰ می‌باشد.
واحدی بنا را بر نقل سند روایت نهاده است، ولی بخش قابل توجهی از روایات را به شکل کلی بدون ذکر راویان نقل می‌کند، مثلا می‌گوید: و روی مجاهد عن ابن عباس، یا می‌گوید: و قال عطا بن ابی ریاح، یا می‌گوید: و قال ابن عباس و یا گاهی بدون ذکر قائل می‌گوید: و نزلت فی کذا…
روش واحدی در نقل روایات مختلف اسباب نزول، همان روش محدثین می‌باشد، هیچگونه، اظهار نظری راجع به مضمون یا سند روایت، نمی‌نماید. بنابراین روایاتی با سند ضعیف، و همچنین مضامین موهون نظیر قصه غرانیق ، قصه مسحور شدن پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم ، منقطع شدن وحی به سبب وجود مبته سگ در خانه پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم ، لابلای روایات منقول در اسباب نزول واحدی مشاهده می‌شود.

۱.۵ – ویژگی های کتاب

از خصوصیات اسباب نزول واحدی این است که، سعی نموده داستانهای تاریخی گذشتگان را به عنوان شان نزول، نقل ننماید و تا حدود زیادی در این امر موفق شده است، بدین جهت داستان اصحاب کهف، موسی «ع» و خضر «ع»، ذو القرنین، حضرت سلیمان «ع»، ملکه سباء … را نیاورده است، گر چه در سوره فیل، داستان ابرهه را بعنوان شان نزول می‌انگارد، اما شاید مرادش یادآوری واقعه باشد، نه شان نزول.
او با اینکه شافعی مذهب است اما در پاره‌ای آیات شان نزول را مطابق روایت شیعی نقل کرده است، مانند آیه ۲۷۴ بقره الذین ینفقون… ، سوره آل عمران آیه مباهله، سوره مائده آیات ۵۵ و ۶۷انما ولیکم الله… وبلغ ما انزل الیک… آیه سقایه الحاج سوره توبه، سوره احزاب آیه ۳۳، در ذکر مصداق اهل بیت «علیهم السلام» سوره مجادله آیه نجوی و سوره دهر آیه ۸. البته آیاتی که در شان حضرت علی علیه‌السّلام نازل شده پیش از اینها می‌باشد منتهی همین مقدار را هم سیوطی در لباب النقول ، اینگونه نقل نکرده است.

۱.۶ – کیفیت نقل اسباب النزول

از نظر گزارش یا تحلیلی بودن، روش واحدی نقل گزارشی اسباب نزولها بدون کوچکترین تحلیل می‌باشد. از جهتی نیز بیشتر به شکل تفصیلی وقایع را گزارش کرده و کمتر به خلاصه گویی پرداخته است، شاید این تفصیل ناشی از اهتمام واحدی به نقش اسباب نزول در فهم قرآن باشد. ایشان معتقدند که تفسیر آیه بدون دانستن سبب نزول آن ممکن نیست، و از میان علوم قرآنی از ضرورت و اهمیت بیشتری، برخوردار است.
واحدی علاوه بر شان نزول آیات در این کتاب، بحث مستدلی در مورد اول

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.