پاورپوینت الحضره الأنسیه فی الرحله القدسیه


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
1 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت الحضره الأنسیه فی الرحله القدسیه دارای ۲۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت الحضره الأنسیه فی الرحله القدسیه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت الحضره الأنسیه فی الرحله القدسیه :

محتویات

۱ تاریخ نگارش
۲ ساختار
۳ گزارش محتوا
۴ وضعیت کتاب
۵ پانویس
۶ منابع مقاله
۷ وابسته‌ها

تاریخ نگارش

همچنان که از صفحات آخر نسخ خطی موجود از کتاب برمی‌آید، کتاب در شهر دمشق، در ذی‌الحجه سال ۱۱۰۱ق نوشته شده و سپس تا ماه رمضان ۱۱۰۲ق، تغییراتی جزئی، در آن به وجود آورده است[۱].

ساختار

کتاب با دو مقدمه از محقق و مؤلف آغاز گردیده و مطالب بدون تبویب و فصل‌بندی، به‌صورت روزشمار، به شرح مسافرت مؤلف و توصیف مشاهدات او، اختصاص یافته است.

گزارش محتوا

در مقدمه محقق که در محرم ۱۴۱۱ق نوشته شده است، ابتدا شرح‌حالی از مؤلف ارائه گردیده[۲] و به گوشه‌هایی از زندگانی علمی و تصوف وی اشاره شده[۳] و سپس، ضمن توصیف نسخ خطی کتاب و توضیح طریقه تحقیق آن[۴]، به تعریف مضمون کتاب، پرداخته شده است[۵].

در مقدمه مؤلف، ابتدا، به مقارنت و مشابهت شهرهای فلسطین به شهرهای حجاز اشاره گردیده[۶] و سپس، به موضوعاتی نظیر اسامی بیت‌المقدس به عربی[۷] و عبری[۸]، مسجدالاقصی و حدود بیت‌المقدس و فضایل آن، پرداخته شده است[۹].

این سفرنامه که به «الرحله الصغری» معروف است (در مقابل سفرنامه دیگر مؤلف به مصر و حجاز تحت عنوان «الرحله الکبری»)، شرح سفری است از دمشق، در روز دوشنبه هفدهم جمادی‌الآخری سال ۱۱۰۱ق، مطابق با ۲۷ مارس سال ۱۶۹۰م. مؤلف پس از زیارت مسجد جامع اموی و قبور اولیا و صالحین در دمشق و اطراف آن، به دیدن سعسع (منطقه‌ای مسکونی در سوریه، در شهرستان قطنا)، قنیطره (شهر کوچکی در سوریه)، جسر یعقوب (منطقه‌ای در سوریه)، عیون التجار (ویرانه‌هایی در شهرستان طبریه سوریه)، ناعوره (موضعی است بین حلب و بالس)، جنین (منطقه‌ای در کرانه باختری در سرزمین‌های فلسطین) و سپس شهر آباء و اجدادی‌اش نابلس رفته و مدتی در همانجا می‌ماند و پس‌ازآن، به قدس حرکت کرده و مدتی در مدرسه سلطانیه که ملک اشرف قایتبای آن را بنا نهاده است می‌رود و پس از زیارت مکان‌های زیارتی بیت‌المقدس، به سمت اریحا (شهری در سوریه) رفته و در آنجا، به زیارت قبر حضرت موسی(ع) می‌رود. وی سپس مجدداً به بیت‌المقدس بازگشته و پس از زیارت قبر حضرت ابراهیم(ع) و خاندان آن حضرت، به سمت دمشق، رهسپار گشته و در ظهر روز چهارشنبه اول شعبان، پس از یک مسافرت ۴۵ روزه، به این شهر می‌رسد[۱۰].

مؤلف در این کتاب، به‌صورت نثر و یا شعر، به توصیف تمامی شهرها و مکان‌هایی که در این سفر، از آنها دیدن کرده، پرداخته و از آثار عمرانی و معماری این اماکن، مخصوصاً معماری بیت‌المقدس، به‌تفصیل یاد کرده و با استفاده از منابع مهمی همچون «أنس الجلیل فی تاریخ القدس و الخلیل» مجیرالدین حنبلی، «البدایه و النهایه» ابن کثیر و «مروج الذهب» مسعودی، و… به ذکر تاریخ آن پرداخته است[۱۱].

از جمله مطالبی که نویسنده در کتاب ذکر نموده، می‌توان به روایتی پیرامون دستور خداوند به ساخت بنا بر روی قبر حضرت ابراهیم(ع) اشاره نمود. در این روایت، چنین آمده است که

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.