پاورپوینت آیه ۴ زلزال


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
2 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت آیه ۴ زلزال دارای ۶۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت آیه ۴ زلزال،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت آیه ۴ زلزال :

محتویات

۱ ترجمه های فارسی
۲ ترجمه های انگلیسی(English translations)
۳ معانی کلمات آیه
۴ تفسیر آیه
۵ پانویس
۶ منابع

ترجمه های فارسی

آن هنگام زمین مردم را به حوادث خویش آگاه می‌سازد.

آن روز است که زمین اخبار خود را می گوید؛

آن روز است که [زمین‌] خبرهاى خود را باز گوید.

در این روز زمین خبرهاى خویش را حکایت مى‌کند:

در آن روز زمین تمام خبرهایش را بازگو می‌کند؛

ترجمه های انگلیسی(English translations)

On that day she will relate her chronicles

On that day she shall tell her news,

That day she will relate her chronicles,

On that Day will she declare her tidings:

معانی کلمات آیه

«یَوْمَئِذٍ»: در آن روز. بدل از (إِذَا) است. «تُحَدِّثُ»: سخن می‌گوید. بازگو می‌کند. این سخن گفتن و بازگو کردن، یا به زبال قال است و زمین شاهد و ناظر اعمال انسانها بوده است، و یا این که به زبان حال است. یعنی وضع زمین بدان هنگام بیانگر همه چیز خواهد بود، و در چنین روزی حق و باطل پدیدار خواهد شد. «أَخْبَارَهَا»: اخبار زمین، اوضاع و احوالی است که در آن زمان به چشم می‌خورد، یا اعمال و افعالی است که مردمان بر روی آن انجام داده‌اند و اینک بدانها گواهی می‌دهد. چرا که همه چیز در جهان ثبت و ضبط است.

تفسیر آیه

تفسیر نور (محسن قرائتی)

إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزالَها «۱» وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها «۲» وَ قالَ الْإِنْسانُ ما لَها «۳» یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبارَها «۴» بِأَنَّ رَبَّکَ أَوْحى‌ لَها «۵» یَوْمَئِذٍ یَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتاتاً لِیُرَوْا أَعْمالَهُمْ «۶» فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهٍ خَیْراً یَرَهُ «۷» وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهٍ شَرًّا یَرَهُ «۸»

آن گاه که زمین به لرزش شدید خود لرزانده شود. و زمین بارهاى سنگین خود را بیرون افکند. و انسان بگوید: زمین را چه شده است؟ (که اینگونه سخت مى‌لرزد). در آن روز زمین خبرهاى خود را بازگو کند. چرا که پروردگارت به آن وحى کرده است. در آن روز مردم به طور پراکنده (از قبرها) بیرون آیند تا کارهایشان به آنان نشان داده شود. پس هر کس به مقدار ذرّه‌اى کار نیک کرده باشد همان را ببیند. و هرکس هم وزن ذره‌اى کار بد کرده باشد آن را ببیند.

نکته ها

مراد از «أَثْقالَها»، مردگان هستند که در قیامت، زمین آنها را بیرون مى‌افکند. چنانکه در آیه‌اى دیگر مى‌فرماید: «وَ أَلْقَتْ ما فِیها وَ تَخَلَّتْ» «۱»

«۱». انشقاق، ۴.

جلد ۱۰ – صفحه ۵۶۳

حضور مردم در قیامت بطور پراکنده است. چنانکه در آیات دیگر مى‌فرماید: «أَشْتاتاً»، «کَأَنَّهُمْ جَرادٌ مُنْتَشِرٌ» «۱»، «کَالْفَراشِ الْمَبْثُوثِ» «۲» حضور متفرق مردم در قیامت یا به خاطر آن است که هر کس همراه رهبرى که در دنیا انتخاب کرده، مى‌باشد یا آنکه خوبان و بدان از یکدیگر جدا مى‌شوند.

با اراده خدا در قیامت، جمادات نیز به سخن مى‌آیند، نه فقط زمین، بلکه اعضاى بدن انسان علیه او گواهى مى‌دهند. «وَ قالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدْتُمْ عَلَیْنا قالُوا أَنْطَقَنَا اللَّهُ الَّذِی أَنْطَقَ کُلَّ شَیْ‌ءٍ» «۳»

در روایات آمده است که در مکان‌هاى مختلف نماز بخوانید، زیرا آن مکان در قیامت براى شما شهادت مى‌دهد. «۴»

در روایت دیگرى آمده است که در بیابانها نیز اذان بگویید، زیرا به هر سنگ و کلوخى که صداى شما برسد، گواه قیامت شماست.

حضرت على علیه السلام پس از آنکه بیت المال را تقسیم مى‌کرد، دو رکعت نماز مى‌خواند و به زمین خطاب مى‌کرد: «اشهدى انى ملئتک بحق و فرغتک بحق» «۵» اى زمین گواهى بده که من تو را از بیت المال بر اساس حق پر کردم و سپس بر اساس حق خالى کردم.

در روایات است که نحوه خبر دادن زمین این گونه است که مى‌گوید: فلانى در فلان زمان فلان عمل را روى من انجام داد. «۶»

«مِثْقالَ» از «ثقیل» به معناى میزان سنگینى است و کلمه‌ «ذَرَّهٍ» یا به معناى کوچک‌ترین مورچه است و یا به معناى ذرات سبک پراکنده در هوا. البته امروز به اتم نیز ذرّه مى‌گویند.

«۱». قمر، ۷.

«۲». قارعه، ۴.

«۳». فصّلت، ۲۱.

«۴». تفسیر مجمع‌البیان.

«۵». لئالى الاخبار، ج ۵، ص ۷۹.

«۶». تفسیر نورالثقلین.

جلد ۱۰ – صفحه ۵۶۴

ولى به هر حال مراد از آن کوچک‌ترین واحد وزن است.

در روایات مى‌خوانیم: مرد عربى وارد مسجد پیامبر اکرم شد و گفت: «علمنى بما علمک الله» از آنچه خدا به تو یاد داده مرا یاد بده! حضرت شخصى را مأمور آموزش قرآن به او کردند.

معلم براى او سوره‌ إِذا زُلْزِلَتِ … را خواند، همین که به آیه‌ فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ‌ … رسید، مرد عرب گفت: «کفانى» مرا بس است و سپس رفت. پیامبر فرمود: «رجع فقیها» «۱»

در سوره لقمان نیز، لقمان به فرزندش مى‌فرماید: اگر به اندازه وزن خردلى عمل نیک یا بد داشته باشى، در دل سنگ یا در اوج آسمان یا در زمین باشد، خداوند در قیامت براى حساب مى‌آورد. «یا بُنَیَّ إِنَّها إِنْ تَکُ مِثْقالَ حَبَّهٍ مِنْ خَرْدَلٍ فَتَکُنْ فِی صَخْرَهٍ أَوْ فِی السَّماواتِ أَوْ فِی الْأَرْضِ یَأْتِ بِهَا اللَّهُ» «۲»

گواهى و شهادت زمین در قیامت، بیانگر آن است که در همین حال، زمین آگاهانه کارهاى ما را درک مى‌کند و در آن روز با فرمان و وحى الهى بازگو مى‌کند.

جناب آقاى حسان در دیوان خود، آیات سوره زلزال را این گونه به نظم در آورده است:

این زمین در آن زمان پر بلا

ناگهان چون زلزلت زلزالها

از درونش اخرجت اثقالها

با تعجب قال الانسان مالها

مردگان خیزند بر پا کلّهم‌

تا همه مردم یروا اعمالهم‌

هر که آرد ذرّهً خیراً یره‌

یا که آرد ذرّهً شرّاً یره‌

آن زمان خورشید تابان کوّرت‌

کوههاى سخت و سنگین سُیّرت‌

آبها در کام دریا سجّرت‌

آتش دوزخ به شدت سعّرت‌

چون در آن هنگام جنّت ازلفت‌

خود بداند هرکسى ما احضرت‌

اضافه شدن زلزله به زمین «زلزالها» هم رمز عظمت زلزله است و هم رمز گستردگى آن در تمام زمین. در اولین آیه سوره حج نیز عظمت این زلزله مطرح شده است: «إِنَّ زَلْزَلَهَ السَّاعَهِ شَیْ‌ءٌ عَظِیمٌ» در خطبه ۱۵۷ نهج‌البلاغه نیز مى‌خوانیم: «عباد الله احذروا یوما تفحص فیه الاعمال و یکثر فیه الزلزال و تشیب فیه الاطفال» بندگان خدا! بترسید از روزى که در آن، تمام اعمال بررسى شود، زلزله‌ها زیاد مى‌شود و کودکان (به خاطر طولانى بودن یا سختى آن روز) پیر مى‌شوند.

«۱». تفاسیر نمونه و نورالثقلین.

«۲». لقمان، ۱۶.

جلد ۱۰ – صفحه ۵۶۵

پیام ها

۱- زلزله بزرگ زمین در آستانه قیامت، امرى قطعى و حتمى است. «إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزالَها» (کلمه اذا در موردى بکار مى‌رود که امر قطعى باشد)

۲- معاد جسمانى است. (جسم انسانها در زمین دفن شده که در قیامت خارج مى‌شود، نه روح آنها) «أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها»

۳- قیامت روز تحیّر انسان است. «قالَ الْإِنْسانُ ما لَها»

۴- هستى شعور دارد. «یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبارَها»

۵- زمین از گواهان قیامت است. «یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبارَها»

۶- در قیامت راه هرگونه انکار بسته است. «لِیُرَوْا أَعْمالَهُمْ»

۷- همه مردم در دادگاه عدل الهى یکسان‌اند. فَمَنْ یَعْمَلْ‌ … فَمَنْ یَعْمَلْ‌ …

۸- کیفر و پاداش الهى، بر اساس عمل است. فَمَنْ یَعْمَلْ‌ … فَمَنْ یَعْمَلْ‌ …

۹- عمل هر چه هم کوچک باشد، حساب و کتاب دارد. لذا نه گناهان را کوچک شمرید و نه عبادات را. «مِثْقالَ ذَرَّهٍ»

۱۰- تجسم و دیدن عمل در آن روز خود عذاب یا لذت است. «یَرَهُ»

«والحمدللّه ربّ العالمین»

جلد ۱۰ – صفحه ۵۶۸

تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)


یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبارَها «۴»

یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ‌: آن روز سخن گوید زمین. یعنى حق تعالى قوه تکلّم در آن ایجاد فرماید، چنانچه در شجره حضرت موسى علیه السّلام، تا در سخن آید و گوید أَخْبارَها: خبرهاى خود را به آنچه در روى آن واقع شده.

۱- چنانچه حضرت پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم فرمود باصحاب: أ تدرون ما اخبارها؟ قالوا اللّه و رسوله اعلم. قال اخبارها ان تشهد على کلّ عبد و امه بما عمل کلّ على ظهرها یقول عمل کذا و کذا یوم کذا و کذا فهذا اخبارها. آیا مى‌دانید خبرهاى زمین چه باشد؟ گفتند خدا و پیغمبر داناترست. فرمود اخبار زمین آن است که گواهى دهد بر هر مرد و زنى به آنچه عمل کرده باشد هر یک بر روى آن و گوید فلان و فلان عمل چنین و چنان کرد در روز چنین و چنان، پس اخبار زمین این باشد. «۱» ۲- عبد اللّه بن صعصعه از پدر خود نقل کند که من در حجره ابو سعید خدرى بودم. مرا گفت چون بانگ نماز گوئى، در صحرا صدا بکن که من از حضرت پیغمبر شنیدم فرمود هیچ جن و انس و سنگ و کلوخ نمى‌شنود، مگر روز قیامت گواهى دهد و این آیه را تلاوت نمود (یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبارَها). «۲»

تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‌

إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزالَها «۱» وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها «۲» وَ قالَ الْإِنْسانُ ما لَها «۳» یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبارَ

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.