پاورپوینت آیه ۱۴ اعلی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
1 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت آیه ۱۴ اعلی دارای ۴۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت آیه ۱۴ اعلی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت آیه ۱۴ اعلی :

محتویات

۱ ترجمه های فارسی
۲ ترجمه های انگلیسی(English translations)
۳ معانی کلمات آیه
۴ تفسیر آیه
۵ پانویس
۶ منابع

ترجمه های فارسی

حقّا فلاح و رستگاری یافت آن کسی که تزکیه نفس کرد.

بی تردید کسی که خود را [از زشتی های باطن و ظاهر] پاک کرد، رستگار شد.

رستگار آن کس که خود را پاک گردانید؛

هر آینه پاکان رستگار شدند؛

به یقین کسی که پاکی جست (و خود را تزکیه کرد)، رستگار شد.

ترجمه های انگلیسی(English translations)

‘Felicitous is he who purifies himself,

He indeed shall be successful who purifies himself,

He is successful who groweth,

But those will prosper who purify themselves,

معانی کلمات آیه

تزکى: آن از باب تفعل به معنى پاک شدن است، منظور پاک شدن با دادن زکاه فطره است بنا بر روایات.[۱]

تفسیر آیه

تفسیر نور (محسن قرائتی)

قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى «۱۴» وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى «۱۵»

«۱۴» به راستى رستگار شد آن کس که خود را (از پلیدى‌ها) پاک گردانید.

«۱۵» نام پروردگارش را یاد کرد و نماز گذارد.

نکته ها

تزکیه، آن است که فکر از عقاید فاسد و نفس از اخلاق فاسد و اعضاء از رفتار فاسد، پاک شود و زکات پاک کردن روح از حرص و بخل و مال از حقوق محرومان است.

در مکتب انبیا، رستگاران پاکان هستند: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى» ولى در مکتب طاغوتیان، رستگاران زورمندانند. فرعون مى‌گفت: هر کس پیروز شود رستگار است. «قَدْ أَفْلَحَ الْیَوْمَ مَنِ اسْتَعْلى‌» «۱»

در قرآن رستگارى قطعى، هم براى مؤمنان آمده: «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ» «۲» و هم براى کسانى که خود را تزکیه کرده‌اند: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى» پس مؤمن واقعى همان کسانى هستند که خود را تزکیه کرده باشند.

پیام ها

۱- قرآن در پایان برخى آیات مى‌فرماید: امید است رستگار شوید. «لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»* زیرا کار خیر از افرادى که تزکیه نکرده‌اند، با ریا و غرور و گناه و منّت‌گذارى محو مى‌شود. ولى درباره تزکیه شدگان مى‌فرماید: قطعاً رستگارند. «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى»

«۱». طه، ۶۵.

«۲». مؤمنون، ۱.

جلد ۱۰ – صفحه ۴۵۶

۲- تزکیه خود به خود حاصل نمى‌شود، باید به سراغ آن رفت. «تَزَکَّى»

۳- تزکیه بدون نماز و عبادت نمى‌شود. «تَزَکَّى‌، ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى»

تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)


قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى «۱۴»

قَدْ أَفْلَحَ‌: به تحقیق رستگارى یافت و فایز شد، مَنْ تَزَکَّى‌: هر که متطهّر شد از کفر و معصیت، و پاک گردانید خود را از اخلاق رذیله و ملکات ردیّه، یا کوشش نمود در تقوى و پرهیزکارى و طهارت.

تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‌

سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَى «۱» الَّذِی خَلَقَ فَسَوَّى «۲» وَ الَّذِی قَدَّرَ فَهَدى‌ «۳» وَ الَّذِی أَخْرَجَ الْمَرْعى‌ «۴»

فَجَعَلَهُ غُثاءً أَحْوى‌ «۵» سَنُقْرِئُکَ فَلا تَنْسى‌ «۶» إِلاَّ ما شاءَ اللَّهُ إِنَّهُ یَعْلَمُ الْجَهْرَ وَ ما یَخْفى‌ «۷» وَ نُیَسِّرُکَ لِلْیُسْرى‌ «۸» فَذَکِّرْ إِنْ نَفَعَتِ الذِّکْرى‌ «۹»

سَیَذَّکَّرُ مَنْ یَخْشى‌ «۱۰» وَ یَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَى «۱۱» الَّذِی یَصْلَى النَّارَ الْکُبْرى‌ «۱۲» ثُمَّ لا یَمُوتُ فِیها وَ لا یَحْیى‌ «۱۳» قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى «۱۴»

وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى «۱۵» بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیاهَ الدُّنْیا «۱۶» وَ الْآخِرَهُ خَیْرٌ وَ أَبْقى‌ «۱۷» إِنَّ هذا لَفِی الصُّحُفِ الْأُولى‌ «۱۸» صُحُفِ إِبْراهِیمَ وَ مُوسى‌ «۱۹»

ترجمه‌

تنزیه نما نام پروردگار خود را که برتر و بالاتر است‌

آن خداوندى که آفرید پس راست و درست نمود

و آن خداوندى که مقدّر فرمود پس راهنمائى کرد

و آنکه بیرون آورد چراگاه را

پس گرداند آنرا خشک و سست با آنکه از سبزى مایل بسیاهى بود

زود باشد که میخوانیم بر تو پس فراموش نمیکنى‌

مگر آنچه را که خواسته باشد خدا همانا او میداند آشکار را و آنچه پنهان میباشد

و بآسانى موفق کنیم تو را براى طریقه آسان‌

پس تذکّر ده اگر نفع دهد تذکّر

زود باشد که متذکر شود کسیکه بترسد

و دورى نماید از آن بدبخت‌ترین مردم‌

آنکه در آید در آتش بزرگتر

پس نه میمیرد در آن و نه زنده میماند

بتحقیق رستگار شد کسیکه پاک کرد خود را

و یاد نمود نام پروردگارش را پس نماز خواند

ولى اختیار میکنید زندگانى دنیا را

و دیگر سراى بهتر و پاینده‌تر است‌

همانا این هر آینه در کتابهاى پیشینیان است‌

صحف ابراهیم و الواح موسى.

تفسیر

خداوند سبحان در این سوره مبارکه امر فرموده است به پیغمبر خود که تنزیه نماید پروردگار خود را که برتر و بالاتر است از آنکه وصف شود از هر عیب و نقص و قصور و فتورى و اینکه فرموده تنزیه نما نام پروردگارت را شاید

جلد ۵ صفحه ۳۷۶

براى آن باشد که خداوند باسماء و صفات شناخته میشود نه بذات و تنزیه اسم باعتبار مسمّى است و بعضى گفته‌اند براى تعظیم تعبیر باسم شده و محتمل است مراد آن باشد که اسماء غیر لایق بمقام ربوبى را بر او اطلاق منما و قمّى ره نقل فرموده که مراد آنست که بگو سبحان ربّى الاعلى و در مجمع از امام باقر علیه السّلام نقل نموده که وقتى قرائت نمودى سبّح اسم ربّک الاعلى را بگو سبحان ربّى الاعلى و اگر در نماز باشى در دل خطور ده و در بعضى از روایات سیره مرضیّه پیغمبر اکرم بر این امر نقل شده و آنکه چون فسبّح باسم ربّک العظیم نازل شد پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم فرمود آنرا در رکوع خودتان قرار دهید و چون سبّح اسم ربک الاعلى نازل شد فرمود آنرا در سجود خود قرار دهید و قبلا در رکوع الّلهمّ لک رکعت و در سجود الّلهم لک سجدت میگفتند آن ذات اقدسى که خلق فرمود موجودات را پس راست و درست و متناسب و معتدل فرمود قامت و اعضاء و اجزاء

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.