پاورپوینت کعب بن مالک


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
2 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کعب بن مالک دارای ۳۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کعب بن مالک،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کعب بن مالک :


همانگونه که مجاهدین صدراسلام با بذل جان و مال خود درجبهه های جنگ ازپیامبر (ص) و آئین او دفاع می کردند، شعراء نیز نقش مهمی را در دفاع از ارزش های اسلامی ایفا کردند، آن هنگام که قریش دست دردست هم به هجو پیامبر (ص) پرداختند، کسانی همچون حسان بن ثابت و پاورپوینت کعب بن مالک با زبان بران خود از حیثیت اسلام ومسلمین دفاع کردند، اما از میان این شعراء گویی پاورپوینت کعب بن مالک تأثیر بیشتری از اسلام و آیات قرآنی پذیرفته است و این تأثیر را می توان به وضوح دراشعار او مشاهده کرد .


بدون شک درصدر اسلام، شعرای قبایل به شیوه جاهلی شعر می سرودند و تعداد بسیاری از این شعراء شعرای جاهلی بودند زیرا قبل از اسلام درگذشتند، مثل «درید بن الصمه» و «الاعشی» و «أمیه بن ابی الصلت» و «الاسودد بن یعفرالنهشلی» .


چون پیامبر اسلام دعوت خود را آشکار کرد و از مکه به مدینه هجرت کرد، میان او و قریش آتش خصومت زبانه کشید، قریش همراه کسانی که او را کمک می کردند دریک سو و حضرت رسول (ص) و مهاجرین درسوی دیگر ایستادند، چون شمشیرها در هم فرو رفتند شعرای قریش شروع به هجو پیامبر و مسلمین کردند (۱) از جمله این شعراء «کعب بن زهیر» ، «ابوسفیان الحارث» و «عبدالله الزبعری» (۲) و «ضراربن الخطاب الفهری» ، «ابی عزه الجمحی» ، «هیبره بن ابی وهب» بودند . (۳) این مسأله برحضرت رسول اکرم (ص) گران آمد . پس حضرت رو به انصار کرد و گفت: «کسانی که خداوند و رسولش را با سلاح های خودیاری کرده اند؛ چه چیز باز می دارد که اینک با زبان هایشان به یاری او برنمی خیزند؟» (۴) حسان بن ثابت آمادگی خود را برای هجو قریش اعلام کرد و به دنبال او عبدالله بن رواحه و پاورپوینت کعب بن مالک آمادگی خود را اعلام کردند و هجاء بین آنها و شعراء مکه در گرفت . (۵)


شیوه این شعراء در اینگونه اشعارمدح انصار و شأن پیامبر (ص) و جواب برهجای مشرکین بود . (۶)


کعب و القاب و انساب او:


نام وی عمروبن القین بن سوار است که ابوالفرج اصفهانی در کتاب «الاغانی» سلسله نسب او را به طور کامل ذکر کرده و نسبش را به «الأزدبن الغوث» رسانده است . (۷)


کنیه او عبدالله و گفته شده ابو عبدالرحمن است (۸) به نقل از فرزند پاورپوینت کعب بن مالک در جاهلیت به ابوبشیر خوانده می شد و حضرت رسول اکرم (ص) به او کنیه ابو عبدالله داد . (۹)


وی در یثرب حدود سال (۲۵ ق ه/۵۹۸ م) متولد شد . (۱۰)


مادر کعب لیلی دختر زیدبن ثعلبه از قبیله بنی سلمه بود (۱۱) و پدرش مالک بن ابی کعب بن القین بود که او نیز شاعر بود (۱۲) و فرزندی جز پاورپوینت کعب بن مالک – شاعر مشهور – نداشت (۱۳) عمویش قیس بن ابی کعب نیز شاعر بود (۱۴) پاورپوینت کعب بن مالک با عمیره بنت جبیربن صخر ازدواج کرد (۱۵) او اصالتی در شعر و شاعری داشت که به پسرش عبدالرحمن و نوادگانش از جمله بشیر بن عبدالرحمن و عبدالرحمن بن عبدالله نیز منتقل شده بود . وی از جمله شعرای رسول (ص) محسوب می شد . (۱۶)


هنگامی که پیامبر (ص) به مدینه مشرف شدند، بین کعب و طلحه بن عبیدالله، خطبه برادری خواندند . (۱۷)


کعب در سن ۲۵ سالگی اسلام آورد (۱۸) و در اغلب جنگ ها غیر از تبوک (۱۹) و بدر (۲۰) ، پیامبر (ص) را یاری کرد .


هنگامی که پیامبر از طائف برگشت در مدینه اقامت گزید (۲۱) و در ابتدای رجب سال ۹ هجرت، مردم را برای غزوه تبوک فرمان داد . (۲۳) علت جنگ این بود که دلاوری ها و جانبازی های سربازان آیین توحید و اسلام، امپراتور روم را بر آن داشت که با ارتش مجهز بر مسلمانان بتازد و آنها را غافلگیر کند، زیرا با گسترش و نفوذ فوق العاده اسلام، پایه های حکومت خود را متزلزل می دید و از قدرت سیاسی و نظامی آنان بیمناک بود .


در آن زمان، گرمای شدیدی بر مدینه حکمفرما بود، محصول هم رسیده بود ولی مردم هنوز به آن دست نزده بودند . پیامبر به جدبن قیس که از رؤسای منافقین بود پیشنهاد کرد که در نبرد با رومیان شرکت کند . وی در پاسخ پیامبر گفت: «من مردی هستم که به زن علاقه شدید دارم، از آن می ترسم که دیده من به زنان رومیان بیفتد و نتوانم خویشتنداری کنم» . این عذر، پیامبر را بر آن داشت که وی را رها کند . و خداوند در مذمت وی چنین نازل کرد:


«برخی از آنان می گویند: به ما اجازه بده در مدینه بمانیم و در این جهاد، که به تمامی مایه تجربه و آزمون است شرکت نکنیم» . گروهی از منافقین گرمی هوا را بهانه کردند و خداوند درباره ایشان چنین فرمود: «بگو آتش دوزخ گرمتر از حرارت هواست» . گروهی از یاران پیامبر که به شرکت در این جهاد علاقه شدید داشتند، به نزد پیامبر رفتند و از او وسیله سفر طلبیدند و هنگامی که از سوی پیامبر خدا (ص) پاسخ منفی شنیدند، سخت گریه کردند . در این میان، سه تن دیگر نزد پیامبر (ص) رفتند و از وی عذرخواهی کردند که عبارت بودند از، «پاورپوینت کعب بن مالک» ، «مرارهبن ربیع» و «هلال بن امیه» (۲۳) برخی، «ابوخیثمه» (۲۴) و عبدالله بن مالک (۲۵) را نیز نامبرده اند . پیامبر (ص) پس از بازگشت، این افراد را تنبیه کرد و مردم را از این که با آنها ارتباط برقرار کنند نهی کرد، پنجاه روز این حکم باقی ماند به طوری که دنیا بر آنها تنگ شد و آیه شریفه سوره توبه/۱۱۸ نازل شد: «آن سه تن که تخلف ورزیدند و زمین با همه پهناوری بر آنها تنگ شد و دانستند که از غضب خدا جز به لطف او ملجأ و پناهی نیست، خداوند بر آنها باز لطف فرمود و توفیق توبه داد، تا توبه کنند که خداوند بسیار توبه پذیر و در حق خلق مشفق و مهربان است .» (۲۶)


کعب، نظر پیامبر را در زمینه شعر، جویا شد، حضرت رسول (ص) فرمودند: «مؤمن با زبان و شمشیرش جهاد می کند .» (۲۷)


وی در پایان عمرش نابینا شد و در زمان معاویه به سال پنجاه از دنیا رفت (۲۸) او از یاران عثمان بود و در ایام جنگ، او را یاری می کرد، مردم را برای یاری دادن او تشویق می کرد و زمانی که عثمان به قتل رسید به یاری علی (ع) برخاست ولی در جنگ های او شرکت نجست . (۲۹) در مدینه هم زمان با شهادت علی (ع) در سن هفتاد و هفت سالگی وفات یافت . (۳۰)


«اغراض شعری کعب»


اغراض شعری او عبارت از مدح، فخر، هجاء و رثاء است .


«مدح»


اغلب اشعار مدح وی، مدح سیاسی است که آن اهداف سیاسی را با شعر به مردم الق

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.